Image for Sådan får du bedre søvn - helt naturligt

Sådan får du bedre søvn - helt naturligt

31st oktober 2017

For lidt søvn kan resultere i at krop og sind føles udmattet og stresset. Men selv hvis du kommer i seng i ordentlig tid, er det ikke altid lige nemt blot at lukke øjnene og tage til drømmeland.

Fortvivl ej - der er gode råd at hente:
Vores Senior Herbalist, Katie Pande, svarer på de mest stillede spørgsmål om søvn og foreslår små ændringer, vi alle kan foretage i vores daglige rutine og natritualer for derved at opnå en meget bedre søvn.


Så hvorfor er søvn så vigtig?

Det er vigtigt at huske, at vores kroppe udfører en enorm mængde nødvendige opgaver hver dag for at holde os lykkelige, sunde og i sidste ende levende. Når vi lægger os til at sove hver nat, er netop søvnen en mulighed for vores krop at kunne:

Hjælpe med at reparere beskadigede celler
Give vores immunforsvar et løft
Gendanne fra dagens aktiviteter
Genoplade dit hjerte og kardiovaskulære system

Har jeg et søvnproblem, hvis jeg vågner om natten?

Vi er evolutionært betinget til at skulle vågne op om natten, det er helt naturligt. Når du gør det, bør du forsøge at fokusere din energi på søvnen og prøve at sove igen.

Et tip: Meditation er en god måde at få ro på de bekymringer, der suser rundt i dit hoved. Sæt dig udover din hjernes larmende interne dialog og find ind i en mere afslappet tilstand.


Hvor meget søvn har jeg brug for?

Det afhænger af flere ting: hvilken type person du er, hvor gammel du er, og hvad en normal søvnlængde er i din familie. Vi har gennemsnitligt brug for 7-8 timer, dog har nogle mennesker brug for kun 4, mens andre har brug for 10. Du vil hurtigt mærke, hvad der er nok for dig ved at se på, hvor frisk du føler om morgenen.

Hvornår er det bedst at gå i seng?

Mange tror, at en god nats søvn er betinget af, at gå i seng tidligt, men hvad der er vigtigere er faktisk en rutine. Prøv at gå i seng og stå op på samme tid hver dag.

Et tip: Minimer din mentale aktivitet om aftenen. Prøv at undgå at arbejde, planlægge eller sende lange tekstbeskeder / e-mails lige før sengetid. Giv din hjerne en pause. Beskederne kan vente, og de bliver desuden meget bedre, når du er mindre træt!


Har jeg brug for strammere regler for at få en god nats søvn?

Nej ikke rigtig. En god natrutine er noget, der bør værdsættes og gøres med glæde. Tænk på de små vaner, som kan hjælpe krop og sind til at finde ro før sengetid. Prøv et varmt bad med epsom-salt og beroligende urter, eller hyg med en kop Night Time-te. Hold støj og elektronisk stimulation til et minimum, og brug kun svage lyskilder i en times tid før sengetid. Jo mindre stresset og stimuleret du er lige omkring sengetid, des bedre.

Skal jeg helt undgå koffein?

Det er ikke nødvendigt, men det er bedst at ikke indtage mere end to koffeinholdige drikkevarer om dagen og slet ingen efter frokosttid. Matcha-te er et godt og sundt alternativ til dit daglige kaffe-boost.

Hvilke sovemidler kan jeg tage?

Mange konventionelle sovetabletter til søvnløshed som benzodiazepiner og tricykliske antidepressiva hæmmer faktisk REM [Rapid Eye Movement] søvnen og bør kun bruges i korte perioder.

Naturlige afslappende midler som plantebaserede kosttilskud og teer hjælper til at berolige og virke afslappende på en rastløs krop og sind samt til at fremme en uforstyrret og forfriskende søvn. Nøgleingrediensen i vores Pukka Night Time-te er baldrian.

Baldrian er beroligende for centralnervesystemet, der derved virker afslappende på spændte muskler og samtidig fremmer en uforstyrret søvn, et sundt søvnmønster og lindring af stress.

Baldrian er kendt for at støtte op om følgende:

- Fremmer afslapning gennem forstærkning af GABA-neurotransmission [den vigtigste inhibitoriske neurotransmitter i den voksne hjerne]
- Fremmer afslapning i hjertet og derved en mere rolig hjertebanken og -tæthed og beroliger et højt blodtryk
- Reducerer tiden det tager at falde i søvn og forbedrer søvnkvaliteten
- Det kan også hjælpe med nedtrapning fra konventionelle lægemidler til behandling af søvnløshed


Hvad skal jeg spise og drikke, som kan hjælpe mig med at sove bedre?

Ernæringsekspert Cassandra Barns siger: "Mad med et naturligt kemisk stof kendt som tryptofan kan hjælpe med at støtte kroppens døgnrytme."

"Disse omfatter fødevarer som havre og havreblomster, dadler, græskar og solsikkefrø, men også naturlige proteiner."

"Urter, der hjælper med at afslappe nervesystemet eller som har en let beroligende effekt på dette, kan også medvirke til at udjævne resterende spændinger fra dagen."

Et tip: At drikke alkohol for at hjælpe dig med at sove kan faktisk have en hæmmende virkning i ønsket om en rolig nat. Prøv i stedet beroligende urteteblandinger som Three Chamomile, Relax og Night Time.

Hvilken slags træning skal jeg lave for at fremme bedre søvn?

Personlig træner, James Stark siger: "Folk, der har problemer med at sove, kan blive nødt til at afstresse både psykisk og fysisk, for at deres krop kan slappe af.

"Jeg vil råde til at undgå for meget højintensiv træning og måske fokusere på styrketræning i stedet. At praktisere yin-træning kan også være afgørende, og det kan f.eks. være at gå til en god yin yogatime, tage en tur i spa eller wellness for at slappe af eller at meditere. ”


Hvornår er det rigtige tidspunkt at træne?

James foreslår: "Undgå at udføre højintensiv træning både om eftermiddagen og om aftenen for at undgå at kortisolniveauerne højnes.

"Læg i stedet den højintensive træning om morgenen eller formiddagen og fokuser på afslapning hen mod slutningen af ​​dagen, dvs. yin yoga, sauna og vejrtrækningsøvelser."